Tazkirah Ramadhan (7) Demi Masa

 

Bismillah dan Alhamdulillah.

Dalam Al-Qur’an banyak sekali Allah menggunakan kalimah Qasam (sumpah) bersandarkan masa seperti Wal ‘Asr, Wad Dhuha, Wal Fajr, dan Was Shams. Ini membuktikan kepentingan masa yang tiada tolok bandingannya. Maha Suci Allah yang menjadikan satu makhluk yang bernama ‘Waktu’ sebagai ukuran kehidupan manusia.Ramadhan mengajar dan mendorong kita untuk memanfaatkan waktu dengan lebih baik. Masa yang tidak diisi akan menyebabkan kita hanyut dalam kelalaian yang tidak mungkin akan diulang kembali. Bukankah kita pernah membelek-belek Al-Qur’an dan menjumpai beberapa penyesalan orang-orang kufur yang meminta kepada Allah untuk kembali ke dunia supaya mereka dapat beriman dan melakukan amalan soleh? Tidak, sekali-kali tidak mereka boleh kembali.

Imam Al-Ghazali berteka teki kepada anak muridnya. Apakah perkara yang paling jauh? Beliau memberitahu perkara yang paling jauh adalah waktu yang berlalu.

Ramadhan adalah bulan intensif amalan. Amalan sunat yang dilakukan pada bulan ini umpama amalan wajib di bulan lain pahalanya. Jika amalan wajib dilakukan pada bulan ini, ia akan dilipatgandakan pahalanya berbanding bulan-bulan yang lain. Bukankah ini peluang untuk kita memanfaatkan masa Ramadhan dengan amalan-amalan baik kerana ia boleh meningkatkan pahala kita dengan lebih banyak.

Marilah kita megurus diri supaya masa 24 jam yang diberikan Allah dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya. Hari ini kita tidak lagi bercakap soal ‘Time Management’ tetapi ‘Self Management’.

 

Posted on August 10, 2011, in Artikel. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: